Tuesday, June 16, 2015

Educaţia sexuală în şcoală pe vremea lui mandea. Gina Aspirina

Observ că e nebunie pe internet cu educaţia asta sexuală. Ba că în loc de religie, ba că avem nevoie ca de aer de acest opţional că stăm rău în statistici la adolescente gravide, copii abandonaţi la naştere, boli cu transmitere sexuală. Nu înţeleg de ce lumea are impresia că educaţia sexuală şi religia se exclud automat una pe cealaltă, aşa cum reiese automat din mai toate comentariile. Despre punctul meu subiectiv de vedere cu privire la religia în şcoli am scris aici. Cât despre educaţia sexuală, scriu din proprie experienţă, aşa cum mi s-a "predat" mie când eram elevă de liceu. 
"Opţionalul" de educaţie sexuală ni s-a făcut în decursul a 3 ore mari şi late de dirigenţie, în clasa a IX-a. "Profesoară" ne-a fost asistenta şcolii, pe numele ei Gina, cunoscută în rândul elevilor cu numele de Gina-aspirina sau Ginuţa-pastiluţa. Gina era cea care ne viza scutirile şi ne scutura dacă veneam cu falsuri grosolane(au existat cazuri). Nu-i plăcea femeii să fie luată de proastă, o înţeleg. Tot ea ne dădea scutiri în caz de nevoie (dismenoree sau IACRS, faimoasele diagnostice ale adolescenţei mele). Per total, o femeie mişto. Cool, cum s-ar zice (nu mai ştiu dacă mai e la modă să foloseşti cuvântul ăsta). 
Bun, deci vine Gina la un colectiv de 29 de fete şi un băiat. Trimite băiatul la plimbare, informându-l că el va fi şcolit separat. Şi pe diriga a scos-o afară, cred că s-a bazat e faptul că ea era deja pusă la curent cu subiectul. Şi-ncepe Gina prezentarea, cum trebuie, cu elementele de anatomie. Ne-a făcut o trecere în revistă, pe principiul "sunteţi fete deştepte, ştiu că ştiţi, eu doar vă aduc aminte", că doar în clasa a VII-a am făcut cu toţii anatomie. Ne-a explicat pe înţelesul nostru, ba un desen în caz de nevoie, cu multe anecdote presărate printre informaţiile tehnice. Atmosfera era destinsă, absolut toate o urmăream cu interes. A trecut apoi la partea cu actul sexual în sine, ce presupune, de câte feluri e, şi mai ales ce consecinţe are. Cum rămâne o fată însărcinată, şi ce mituri există. Ne-a lămurit apoi cu contracepţia, fără să ne mintă:"Sută la sută, fetelor, e doar abstinenţa. Restul toate mai dau rateuri." Ne-a explicat metoda calendarului, pe care nu ne-a recomandat-o, dar am ştiut de existenţa ei. A urmat majoritatea metodelor contraceptive, cu plusuri şi minusuri. Că "prezervativul e sfânt", dacă vrem să ne protejăm şi de altceva decât de o sarcină nedorită. 
Şi abia atunci a început adevărata şcolire, instruirea împotriva bolilor cu transmitere sexuală. Căci "bolile, fetele mele, circulă din (....) în (....)". Odată luată boala, ambii parteneri trebuie să se trateze (asta dacă nu-s mai mulţi implicaţi în acelaşi timp). Că oamenii nu recunosc că au BTS, şi le răspândesc de zor (bărbaţii zic că ei se spală mereu, sunt "curaţi", cum să aibă ei ceva?! Da, dar tot ei cred că-s şmecheri dacă nu folosesc prezervativ...). Că mai ales bărbaţii răspândesc bolile, ei fiind sensibili doar la unele dintre ele, în rest sunt purtători. Iar noi, femeile, proastele, dăm din colţ în colţ şi nu vrem să refuzăm bietului bărbat plăcerea, obligându-l să folosească prezervativul. Şi suferim degeaba, ne tratăm, dar incomplet, prin urmare nu ne vindecăm, ba dăm şi la alte surate, prin intermediul aceloraşi bărbaţi frecventaţi. Ne-a explicat în ce constau principalele BTS. Pe mine personal m-a marcat cuvântul "conopidă", cu referire la ce pot devolta femeile. 
N-a insistat pe partea cu "când" şi "de ce". Ne-a zis doar că trebuie să facem în aşa fel să fie bine şi pentru noi, că trăim într-o lume plină de prejudecăţi şi că nu trebuie să ne complacem în situaţii care ne fac pe noi femeile să ne simţim prost. Că doar suntem fete deştepte şi citite. 
După aşa instruire, am ieşit tobă de carte. La propriu. Poate m-a impresionat un pic prea tare discursul ei plastic, dar m-a ţinut de partea sănătoasă a baricadei. Am fost informată corect şi am reuşit să evit şi BTS-uri, şi sarcini nedorite, şi avorturi şi alte traume de mai ştiu eu ce gen. 
Da, categoric, e nevoie de educaţie sexuală în şcoli. Dar nu opţional, nu e cazul. Aşa cum am avut noi, consider că a fost ideal, Gina ne-a menţinut atenţia trează şi ne-a sintetizat informaţia în aşa fel încât să se şi lipească de noi ceva. Ne-a amuzat, ne-a deschis ochii, ne-a informat. Mai departe, fiecare a făcut cum a tăiat-o capul, dar nu a putut niciodată să spună că din neinformare a păţit cutare sau cutare. 
Dacă n-aveţi o Gina aspirina în şcoala sau liceul unde merg copii Dvs, să vă cumpăraţi, că face toţi banii. 
P.S. "Mandea" din titlu e furat de la o prietenă care-l foloseşte în mod constant. Înseamnă persoana care vorbeşte, adicătelea eu, şi provine din limba ţigănească (ştiu că doar am căutat, habar n-aveam ce înseamnă, dar sună bine:D).

No comments:

Post a Comment