Tuesday, October 28, 2014

Diversificarea alimentaţiei

Fiecare pediatru are recomandările sale în ceea ce priveşte diversificarea alimentaţiei. Eu am citit pe internet şi în câteva cărţi de specialitate, dar am decis să urmez sfaturile doctoriţiei care o urmăreşte pe Ioana, în special pentru că îşi argumentează fiecare alegere şi explicaţiile sale mi se par foarte pertinente şi ştiinţifice. Pediatrul bebeluşei mele este dr Raluca Bogdan de la Medicover.
Diversificarea alimentaţiei urmăreşte câteva principii:
- se introduce doar câte un aliment odată (pentru a urmări reacţiile, posibile alergii sau intoleranţe)
- înaintea mesei de lapte, cu linguriţa (pentru ca bebeluşului să îi fie foame)
- cantitatea creşte progresiv până se înlocuieşte o masă de lapte
- începe la 5 luni, 5 luni jumătate, pentru a evita o carenţă de fier (aici părerile sunt împărţite)
Se vrea să se ajungă la un program de 5 mese pe zi a circa 200g:
la 6-7 masă de lapte
la 10-11 masă de fructe
la 13- 14 masă de legume+carne
la 17-18 gustare
21-22 lapte
Se începe cu masa de legume ( să accepte întâi legumele, dacă începem cu fructele e posibil să fie mai reticent la legume, întrucât bebeluşul preferă gustul dulce).
Fierbem in 500 ml apă 150 g legume, timp de 50 minute.
Primele zile fierbem morcov tăiat rondele, apoi îi dăm bebeluşei supa strecurată. Normal că nu am stricat 150 g de morcov, ci am fiert mai puţin în mai puţină apă. După 2-3 zile de supă strecurată, pasăm morcovul, mergem spre supă cremă.
Introducem o legumă nouă la 2-3 zile. Ordinea: morcov, albitură (păstârnac şi pătrunjel- eu nu ştiam să se cheamă albituri:)), dovlecel, cartof, ardei, roşie, fasole verde, spanac, ţelină, conopidă, brocoli, ceapă. Apoi câteva steluţe de ulei de măsline şi zeamă de lămâie. Beba e fan lămâie, am auzit că place multora.
După 6 luni introducem carnea, câte 50 g zilnic. Carnea de pasăre sau vită se fierbe separat, se spumează, se spală bine şi se dă prin blender împreună cu legumele ( la început nu îi dăm bebeluşului zeamă de carne). Carnea e toată de la ţară, mi-e frică de hormoni, de bebeluş cu ţâţe mari şi de obezitate infantilă. Mama taie pasărea, apoi o porţionează în punguţe mici, deci nu congelăm şi recongelăm, nu e bine nici pentru oameni mari, dar pentru bebeluşi.  De două ori pe săptămână în loc de carne punem gălbenuş de ou, bine fiert (15-20 minute), la început un sfert, apoi jumătate, până la 1 gălbenuş.
Bebeluşa mea le-a bifat pe toate cele de mai sus. Mănâncă aproximativ 120-150 g de supă, uneori mai puţin, dar nu o forţez, nu disper. Completez încă cu sân.
Fructele le-am introdus după carne, la câteva zile. Începem cu suc de măr, de preferat golden. După câteva zile, îi dăm piure de măr, apoi la 2-3 zile alt fruct. Pară, pepene galben, strugure alb, piersică, nectarină, caisă. Banana mai încolo, încă nu am introdus-o (i-a dat tatăl din dotare câte un pic aşa, se pare că îi va plăcea). La masa de fructe adăugăm brânzica de vaci, făcută în casă.
Brânzica am introdus-o pe la 6 luni jumate. Se prepară după cum urmează: fierbem 500 ml lapte (eu folosesc lapte pasteurizat din supermarket), când se umflă punem 4 pastile pisate de calciu lactic (la farmacie 20 pastile costă 5, 5 lei la Belladonna, în alte părţi de exemplu costa 8 lei!!!, nişte nesimţiţi, domnule, ăştia cu farmaciile, despre asta am de gând să comentez într-un post separat), zeamă de lămâie- storc aşa cu mâna jumătate de lămâie, amestecăm cu o lingură până se brânzeşte, apoi o torn într-o sită (sita mea e una din aia de ceai, încape la limită), o dăm în 2-3 jeturi de apă, lăsăm să se scurgă (atenţie, nu prea tare, să rămână ceva zer, cu cât e mai moale e mai uşor de mâncat, altfel riscăm să fie înecăcioasă). Produsul ăsta îmi ajunge cam două zile, uneori 3, îi dau fetiţei alternativ o linguriţă de brânză din asta, una-două de piure de fructe.
De câteva zile nu mai completez cu sân la masa de fructe de dimineaţă. Iniţial am văzut că sugea ea puţin apoi nu se întorcea, semn că era sătulă. Uraaaaaaaa, imi beau cafeaua pe îndelete!! (ştiţi doar regula cu 3 h până la următoarea masă de sân....)
La 17 îi dau iaurt. De 5% grăsime, Covalact cremos. Mănâncă cam 50 g, se face totuna, il suflă, bagă mâna în gură după el şi apoi îl manevrează ca pe o plastilină, îmi dă peste linguriţă şi şi-l freacă la ochi, apoi plânge că de ce i-am dat cu iaurt în ochi.... o nebunie. Completez cu sân.
Vedem azi ce mai aflăm de la doctoriţă, ce va mai găti mami:). Oricum, tot ce îi dau gust. Mi se pare bun, semn că se poate şi fără sare, zahăr şi alte minuni de genul (interzise până la un an)
Nu uitaţi de linguriţă, luaţi una pentru bebeluşi, eu primisem una pentru bebei mai mari şi nu înţelegeam de ce nu pot să-i strecor fetiţei mâncare în gură...logic, sunt şi astea pe mărimi, de unde să fi ştiut?!

1 comment: